Czym kieruje się potencjalny kupujący przy wyborze mieszkania?

CZYM KIERUJE SIĘ POTENCJALNY KUPUJĄCY PRZY WYBORZE MIESZKANIA?

W życiu niemal każdego człowieka przychodzi taki moment, w którym decyduje się on na zakup własnego mieszkania. Niewątpliwie, jest to niezwykle poważna i kosztowna inwestycja, a dla wielu - decyzja na całe życie. I choć potencjalny nabywca kieruje się swoimi indywidualnymi preferencjami i potrzebami, można wyodrębnić kryteria, które obecnie mają największe znaczenie przy wyborze własnego lokum.

CENA

Głównym kryterium determinującym wybór mieszkania jest jego cena. Potencjalni klienci na podstawie oceny swoich możliwości finansowych wiedzą ile są w stanie zapłacić za mieszkanie. Ceny rozważanych mieszkań zależą od tego, czy nabywca chce kupić mieszkanie za gotówkę, czy zamierza zaciągnąć kredyt hipoteczny w banku. W drugim przypadku dopuszczalna cena mieszkania uzależniona jest od określonej przez bank zdolności kredytowej klienta. Kupujący muszą pamiętać, że cena sprzedaży to nie jedyny wydatek związany z kosztem nabycia mieszkania. Dochodzą do tego jeszcze m.in. koszty kredytu, podatki, prowizje bankowe, koszty dodatkowych ubezpieczeń, opłaty notarialne oraz koszty wykończenia mieszkania. Coraz większą popularnością cieszą się mieszkania tańsze, które objęte jest rządowym programem Mieszkanie Dla Młodych. W tym przypadku akceptowalną dla klientów granicę ceny wyznaczają określone dla danego miasta limity cenowe metra kwadratowego nabywanego mieszkania.

POWIERZCHNIA MIESZKANIA I LICZBA POKOI

Równie ważnym kryterium jest metraż mieszkania i liczba pokoi. Nabywcy szukają mieszkań, które w pełni zaspokoją ich wszystkie potrzeby. Najbardziej pożądane są mieszkania o powierzchni większej niż 40 mkw. i mniejszej niż 60 mkw. Jeśli chodzi o liczbę pokoi to dominuje chęć posiadania mieszkania dwupokojowego. Nieco rzadziej wybierane są mieszkania trzypokojowe. Najmniejszym zainteresowaniem natomiast cieszą się mieszkania jedno- i czteropokojowe. Nabywcy zwracają również uwagę na funkcjonalny rozkład pomieszczeń. Kupujący coraz częściej decydują się na mieszkania kompaktowe, cechujące się jak największą liczbą pomieszczeń przy jak najmniejszej powierzchni.

KOMUNIKACJA

Dla potencjalnych nabywców mieszkania ogromne znaczenie ma również to, czy inwestycja zlokalizowana jest na obszarze, który jest dobrze skomunikowany z resztą miasta. Istotny jest szybki i bezproblemowy dojazd do kluczowych dla kupującego punktów miasta (miejsce pracy, centrum miasta, lotnisko, dworzec kolejowy) zarówno własnym środkiem transportu, jak i komunikacją miejską. Niewielkie odległości od przystanków tramwajowych, autobusowych czy metra oraz dobre połączenia komunikacyjne z najczęściej odwiedzanymi miejscami pozwalają zaoszczędzić znaczną ilość czasu.

ZAGOSPODAROWANIE OTOCZENIA I CZĘŚCI WSPÓLNYCH

Potencjalnych nabywców interesuje także zagospodarowanie części wspólnych nieruchomości i otoczenia, w którym planują zamieszkać. Ważne jest, aby w pobliżu inwestycji znajdowały się takie obiekty jak garaże i place zabaw. Na atrakcyjność okolicy wpływa również dostępność różnego rodzaju usług. Bliskie sąsiedztwo urzędów, przychodni, aptek, sklepów, szkół, czy przedszkoli sprawi, że kupujący nie będzie tracił czasu na dojazdy w różne części miasta, gdyż będzie miał wszystko pod ręką. Dla wielu kupujących atutem jest również obecność terenów zielonych, parków, skwerów czy lasów, które sprzyjają rekreacji.

LOKALIZACJA

Wśród kupujących widać tendencję do nabywania mieszkań w lokalizacjach, które już wcześniej zamieszkiwali, bądź na terenach przyległych. Jest to tak zwany „lokalny patriotyzm”. Wynika on z przywiązania kupujących do okolicy, która jest im znana, w której dorastali i w której mają swoje rodziny czy przyjaciół. Przyjezdni natomiast, często rozglądają się za mieszkaniami w tej części miasta, z której będą mieć najbliżej do swojego rodzinnego miasta. W ten sposób chcą uniknąć konieczności przejazdu z jednego końca miasta na drugi, co nierzadko wiąże się z przejazdem przez centrum miasta lub inne ruchliwe i często zakorkowane okolice.

ROZPOZNAWALNOŚĆ DEWELOPERA

Czynnikiem, który wprawdzie nie jest wiodący, ale może mieć wpływ na wybór mieszkania jest popularność dewelopera. Ludzie kupują mieszkania od znanych deweloperów, gdyż istnieje przekonanie, że „znany” to „dobry”, a „dobry”, znaczy „bezpieczniejszy”. Potencjalni nabywcy wychodzą z założenia, że skoro deweloper sprzedaje dużo mieszkań to znaczy, że jest uczciwy oraz rzetelnie i terminowo wywiązuje się ze swoich zobowiązań. Oczywiście nie bez znaczenia jest również reputacja dewelopera i jego doświadczenie.

Potencjalni kupujący przy wyborze mieszkania znacznie mniejszą uwagę zwracają na obecność ogrodzenia, całodobowej ochrony, monitoringu oraz recepcji na terenie inwestycji. Dla przyszłych nabywców mniej istotne są również takie elementy jak wysokość budynku czy standard wykończenia mieszkania i części wspólnych, czyli m.in. rodzaj stolarki okiennej, elewacji i wykończenie klatek schodowych i korytarzy.

Rejestracja

Aby otrzymywać aktualne materiały na temat rynku mieszkaniowego oraz powiadomienie o aktualnościach REDNET Consulting prosimy o zarejestrowanie się w naszym serwisie.

* Pola wymagane
Ładowanie strony.... Proszę czekać.
Oferta